In een belangrijke toespraak op de EICMA in Milaan onthulde de president van Kawasaki Motors Corporation, de heer Hiroshi Ito, een reeks nieuwe Kawasaki modellen en baanbrekende prototypes. Hiernaast deelde hij meer details over een bedrijfsbrede visie gericht op CO2-neutraliteit.
EV
Na de onthulling van het EV-concept op de Intermot onthult Kawasaki nu ook de productieversie van het EV-model. Het Naked Z-model en het gekuipte Ninja model hebben dezelfde dubbele batterijaandrijving en een maximale capaciteit van 3,0 kWh. Beide modellen zijn gemaakt om te voldoen aan de Europese A1-rijbewijsvoorschriften en zullen in de loop van 2023 beschikbaar zijn.
HEV
Naast EV blijft Kawasaki onderzoek doen naar andere innovatieve aandrijflijnen en gaf voor het eerst in Europa een preview van Kawasaki's allereerste hybride motorfiets. De HEV-machine, die snel en naadloos kan schakelen tussen een verbrandingsmotor en elektrische aandrijving, zal naar waarschijnlijkheid vanaf 2024 deel uitmaken van de line-up.
Waterstof
Op de Kawasaki stand bevindt zich nog een zeer interessant en unieke prototype. Deze experimentele motorfiets is gebaseerd op de Supercharged Ninja H2 met directe injectie en waterstof als brandstof.
De heer Ito onderstreepte Kawasaki's betrokkenheid bij verbrandingsmotoren en onderzoek naar toekomstige brandstoftypes, maar onthulde ook een nieuw symbool voor het nieuwe ‘’Go with Green Power’’ initiatief welke als doel heeft het bereiken van CO2-neutraliteit voor Kawasaki binnen een strategisch tijdsbestek.
Vernieuwde Ninja H2 SX
De Supercharged Ninja H2 SX (SE) is de meest geavanceerde Sports Tourer ooit. Met zijn Supercharged motorblok en ARAS-radarsysteem vormt hij het toonbeeld van Kawasaki technologie. Dit was echter niet voldoende om de constante drang naar technische innovatie te stoppen. Voor seizoen 2023 is de Ninja H2 SX namelijk ook uitgerust met een grootlicht assistent welke automatisch kan schakelen tussen dim- en grootlicht.
Te midden van zoveel bijzondere prototype- en preproductiemodellen verduidelijkte de heer Ito bovendien dat Kawasaki van plan is om in 2024 en 2025 wereldwijd ongeveer 30 nieuwe motorfietsen met een interne verbrandingsmotor te introduceren. Ongeveer de helft van dit aantal is bestemd voor de Europese markt.
De toespraak werd afgesloten met de mededeling dat Kawasaki producten en diensten zal blijven leveren die aansluiten bij de behoeften van haar klanten en de steeds veranderende maatschappij. Zij het door vooruitgang te blijven boeken in de huidige voertuigtechnologie dan wel via nieuwe, milieuvriendelijke producten en technologie.